Szanyi Tibor, a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) politikai államtitkára a minap egy asztalhoz ültette a nagy multinacionális cégek és magyar kereskedelmi hálózatok, valamint a szakmai és érdekvédelmi szervezetek vezetõit. Arról tanácskoztak, milyen mértékben vannak jelen a magyar agrártermékek az üzletláncok polcain. A jelenlévõk megegyeztek abban, hogy minden ellenkezõ híreszteléssel ellentétben a hazai áruk adják a választék döntõ hányadát.
Kizárólag akkor importálunk, ha egy bizonyos termék itthon csak nehezen vagy egyáltalán nem lelhetõ fel - állította Zsombor Tibor, a Metro Holding Hungary Kft. értékesítési igazgatója. Kijelentette, a földmûvelésügyi tárcával történt megállapodás értelmében végleg leálltak például a tejimitátumok forgalmazásával. A szakember az utóbbi idõben nagy vihart kavart Romániából Magyarországra irányuló cukorbehozatalt említve jelezte, hogy nem tanácsos kizárólag az árat figyelembe venni, legalábbis egy kereskedelmi lánc esetében, hanem a minõség és más szempontok is fontosak az importnál. A Tesco képviseletében Jancsó János kifejtette: sokan tartottak attól, hogy az uniós csatlakozást követõen a régi és új tagországok ugrásra kész kereskedõi, termelõi elárasztják az országot olcsó termékekkel. Ez eddig legföljebb a tej esetében bizonyult részben megalapozott félelemnek, de ott is megindult egy árkiegyenlítõdés. A Tesco kínálatának meghatározó hányada hazai alapanyagból készül. A Tesco a régióban található áruházaiba ráadásul az elmúlt egy év során mintegy 1,9 milliárd forint értékben exportált magyar élelmiszeripari termékeket. A szakember hozzátette, természetesen a fogyasztói igényeket figyelembe véve, a zöldség- gyümölcs szezon meghosszabbítása érdekében a hazai érési idõszakon kívül hoznak be zöldséget és gyümölcsöt külföldrõl.
Zs. Szõke Zoltán elmondta, a Coop szövetkezeti üzletlánc, amely a magyar élelmiszerkereskedelmi piac 13 százalékát birtokolja, lehetõség szerint szintén magyar árucikkeket forgalmaz. Ám, fûzte hozzá, csak megfelelõ minõségû és csomagolású termék jöhet szóba, hiszen egy nyereségérdekelt cégtõl nem lehet elvárni, hogy silány árut tegyen a pultra csak azért, mert magyar. A térség országaiban mûködõ Coop-láncokkal együttmûködve a cseh, lengyel, szlovák áruházláncokban is megjelentek a magyar áruk és jelenleg tárgyalnak az olasz szövetkezeti kereskedelmi hálózattal, s így a Coop láncok megindultak a globalizálódás felé, ami a hazai termelõknek, feldolgozóknak óriási új piaci lehetõségeket is kínálhat.
Szanyi Tibor, az FVM politikai államtitkára kijelentette: a tárca és a hatóságok feladata, hogy felügyelje, illetve az eddigieknél is gyakrabban és szigorúbban ellenõrizze az agrártermékek minõségét függetlenül attól, hogy Magyarországról vagy külföldrõl származnak-e.
Bihari Tamás - (Népszava.hu)
|