CIKKEK

Csodák középtávon sem várhatók

2003. 11. 28.

Nem kívánjuk félrevezetni sem a vásárlókat, sem a beszállítókat az EU-csatlakozás előtti hónapokban azzal, hogy az áfaemelkedést nem érvényesítjük a fogyasztói árakban – mondta lapunknak Saltzer Kornél, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzáfűzte: a beszállítói árak lenyomásával sem kívánnak élni, hiszen a termelők már amúgy is erős présben vannak. Más kérdés, hogy a társaságnak lesznek árkedvezményes akciói, de nem azon a címen, hogy a vásárlók érdekében az árrés terhére „lenyelik” a 3 százalékos áfaemelkedést.

Az a kérdés – emelte ki a szakember –, hogy mennyire indokolt az élelmiszer-szektorban az alapvető élelmiszerekre is kiterjedő adóemelés, amely így a legszegényebb rétegeket is súlyosan érinti. Másrészt az összes termék átárazása nagy munka, amelynek költségeit senki sem téríti meg az élelmiszer-kereskedelmi vállalatoknak. Ezek a cégek pedig inkább az egyéb inflációs hatások csökkentésén dolgoznak, így csodák még középtávon sem várhatók.

Az élelmiszer-kereskedelemben nem várható érezhető mértékű áremelés, mert az amúgy is gyenge januári forgalom és a közeledő EU-csatlakozás miatt a gyártók és a kereskedők inkább megosztják a terhet – véli Kujbus Tibor, az összesen 2 ezer üzletet ellátó Reál Hungária Élelmiszer Rt. cégvezetője. Kiemelte, hogy a tej - és a hústermékek árát azért sem merik emelni a piac szereplői, mert az unióba lépéskor még áresés is várható, s egy jobb beszerző könnyen lealkudja azt a 3 százalékot. A fogyasztói árakra inkább az energia ára van hatással. A cégvezető ugyanakkor példaként hozta fel az ásványvizeket, amelyek áfája január elseje óta a korábbi 12 százalékkal szemben 25 százalék, mégis a legnagyobb mennyiségben eladott termékek közé tartoznak. A kereskedelmi vállalatok saját márkás ásványvizeinek ára pedig az egy évvel ezelőtti szintre süllyedt.

A Csemege-Match Kereskedelmi Rt. szerint az áfatörvény módosítása hatással lehet az egész piacra. Ezért a cég figyelemmel kíséri a piaci változásokat, és a fogyasztói árakkal kapcsolatban csak olyan döntéseket hoz, amelyek nem veszélyeztetik a versenyképességet.

Hipermarketláncunk arra törekszik, hogy ahol lehet, ne emeljen árat januárban. Miután azonban tilos a beszerzési ár alatti értékesítés, s az áfaemelést sem lehet figyelmen kívül hagyni, csak akkor tudjuk tompítani az intézkedés fogyasztói árra gyakorolt hatását, ha azt az árrésünk még lehetővé teszi – tájékoztatott Jean-Paul Filliat, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója. Rámutatott: áruházanként 10-20 ezer termék újraszámolása vár a cégre a következő hetekben.

A vásárlók mindenképpen megérzik az ilyen változásokat, szögezte le lapunknak Danks Emese, a Tesco Global Áruházak Rt. kommunikációs igazgatója. Hozzátette: ez így van, bármennyire is törekszik a vállalat az áfaemelés hatásának csökkentésére.

VG

   « vissza

Föoldal mail