A tisztességtelen gazdasági szereplők elleni fellépéssel, a környezetvédelmi szabályok enyhítésével és a hazai termékeket népszerűsítő reklámkampánnyal igyekszik normalizálni az FVM a tejpiacot. A tárca megkezdte az egyeztetéseket, de a tejipari cégek várhatóan így is árcsökkentésre kényszerülnek az importnyomás miatt.
Intézkedési tervet dolgoz ki az FVM a hazai tejpiac védelme és a tejfelvásárlási árak normalizálása érdekében – tudta meg lapunk. Gráf József agrárminiszter a hét elején megkezdte az egyeztetéseket a tejipari cégekkel, amelyektől a tárca jövő hétfőre, az ágazati termékpálya-bizottság ülésére vár hivatalos javaslatokat.
Értesüléseink szerint a minisztérium egyik beavatkozásként az eddigieknél hatékonyabban lépne fel a tisztességtelen piaci szereplőkkel szemben. Ez a feketegazdaság visszaszorítását jelentené, mivel az ma komoly versenyhátrányt okoz a legális szférának.
A tárca várhatóan a közeljövőben megváltoztat több olyan rendelkezést is, amely nem kedvez a tejtermelőknek és -feldolgozóknak. A szabályozás enyhítését a száz lépés elnevezésű kormányprogram agrárfejezete is tartalmazza, amelyet nemrég hirdetett meg Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. A intézkedések között elsősorban bizonyos határidők meghosszabbítása, illetve egyes környezetvédelmi, állat-egészségügyi és higiéniai követelmények módosítása jöhet szóba. Általában ott várhatók változtatások, ahol a mai magyar elvárások szigorúbbak az uniós direktíváknál – közölték lapunkkal minisztériumi szakértők.
A tárca – mint azt Gráf József kinevezése óta többször is hangsúlyozta – a korábbiaknál nagyobb figyelmet kíván fordítani az import elleni fellépésre is. Mint ismert, a miniszter egyik első döntésével már tavasszal kitiltotta az országból a szabálysértő módon forgalmazott, 2,8 százalékos zsírtartalmú szlovák és cseh tejet, de további intézkedések sem kizártak. Emellett a minisztérium „pozitív diszkriminációban” akarja részesíteni a hazai gyártású tejtermékeket. A magyar hatóságok ugyanis csak az itthoni előállítású, folyamatosan ellenőrzött árucikkekért vállalhatnak maradéktalanul felelősséget. Ezért – értesüléseink szerint – a tárca élelmiszer-biztonsági reklámkampányt tervez annak érdekében, hogy a magyar készítésű tejtermékeket a fogyasztók körében népszerűsítse.
A hazai tejágazatban mára az idézett elő újabb válságot, hogy a feldolgozók egy része jelentősen, a korábbi literenként 64-65-ről 57-58 forintra akarja csökkenteni a tejfelvásárlási árakat. E lépésre a gyártókat a növekvő piaci feszültség kényszeríti, amelyet elsősorban a fokozódó import vált ki. Egyes becslések szerint a behozatal piaci részesedése már tavaly megduplázódott, és a korábbi 7-8-ról 13-15 százalékra bővült. Az idén a beszállítások tovább nőhetnek, mivel egyes uniós tagállamok Magyarországot „árulerakatnak” tekintik, és felesleges készleteiket akár veszteségek árán is itt helyezik el – állítják tejipari szakértők.
Ágazati elemzők szerint ugyanakkor 60 forintos literenkénti átvételi ár alatt a gazdálkodók jelentős részénél a tejtermelés ráfizetéssé válik az igénybe vehető támogatások ellenére is. A tejelőállítás önköltsége ma 62–68 forint között mozog, de egyes üzemek ennél is lényegesen magasabb, 72 forint körüli mértéket mutatnak ki.
Hazafi László - VG
|